Hoppa till sidans innehåll
Hem / Blogg / 3 värden i blodet som påverkar din kondition och uthållighet

3 värden i blodet som påverkar din kondition och uthållighet

Det finns fler faktorer än träning som påverkar vår energinivå i vardagen och konditionsnivån. Nivåerna av järn, vitaminer och olika hormoner i kroppen påverkar alla vår livskvalitet på olika sätt och dessa kan enkelt undersökas med ett vanligt blodprov.

Du kan själv påverka dina viktiga värden

Skulle något värde vara avvikande går det ofta att påverka i positiv riktning med kost- och livsstilsförändringar samt i vissa fall med hjälp utav läkemedel. När man har en sund livsstil och sina blodvärden i balans klarar man vardagen bättre, presterar mer vid träning och förebygger också framtida sjukdomar!

Vad är kondition?

Kroppens förmåga att ta upp syre från luften i lungorna och med blodet transportera ut det till kroppens celler styr ens uthållighet vid konditionsträning. Ju bättre kroppen är på att ta upp och transportera syre till musklerna, desto längre kan dessa arbeta och desto bättre uthållighet har man. Syreupptagningsförmåga är därför en synonym till kondition.

Hur kan jag förbättra min kondition och uthållighet?

Det bästa sättet att maximera sin kondition och uthållighet är genom konditionsträning. Det finns många sätt att träna konditionen och exempel är alltifrån raska promenader och löpning till simning och cykling.

Gemensamt för all konditionsträning är att den höjer pulsen och leder till andfåddhet under träningstillfället. Genom att variera intensitet, frekvens och hur länge du tränar kan du optimera sin konditionsträning för maximal hälsoeffekt.

Vad påverkar konditionen förutom träning?

För att få en så stor positiv effekt av sin träning som möjligt är det också viktigt att ens blodvärden är i balans. Lider man av järnbrist, vitaminunderskott eller är drabbad av vissa lätt behandlade sjukdomstillstånd kommer kroppen inte svara lika bra på träningen som annars.

Är man drabbad av något av dessa tillstånd kommer man helt enkelt inte förbättras lika mycket av träningen och ens maximala prestation kommer att vara betydligt lägre.   

Ämnesomsättningen och kondition

En annan faktor än tillgången till syre som påverkar ens fysiska prestationsförmåga och allmänna välmående är ämnesomsättningen. Både för långsam och för snabb ämnesomsättning kan leda till trötthet och en låg energinivå.

Vilka blodvärden kan påverka konditionen?

Vanliga blodprover som ger information om syretransport och ämnesomsättning är:

  1. Hemoglobin
  2. Ferritin
  3. Tyreoideastimulerande hormon (TSH)

Hemoglobin (Hb) – ditt blodvärde

Mätning av hemoglobinnivåerna kallas ofta för blodvärde eller hb-värde. Förmågan att transportera syre styrs till stor del av mängden av den syretransporterande molekylen hemoglobin, som finns i alla röda blodkroppar och ger blodet dess röda färg. Ju mer hemoglobin, desto mer syre kan tas upp i lungan och transporteras vidare i kroppen med blodet.

Hemoglobin – lågt värde

Har man en låg hemoglobinnivå drabbas man ofta av trötthet och en nedsatt fysisk prestationsförmåga, vilket är ett sjukdomstillstånd som kallas för anemi (blodbrist). Den vanligaste orsaken till anemi är järnbrist, men även brist på vitamin B12 och folat leder till låga hemoglobinnivåer. Alla tre brister kan ofta hjälpas av ändringar i kosten eller genom kosttillskott.

Ferritin speglar kroppens järndepåer

Eftersom järnbrist är den vanligaste orsaken till anemi (blodbrist) är det bra att hålla koll på sina järnnivåer. Ferritin är den molekyl som kroppen använder för att lagra järn och nivåerna av ferritin speglar därför järndepåerna i kroppen.

Lågt ferritin

Ett lågt ferritinvärde är ett tecken på järnbrist och ofta kan provet visa på låga järnnivåer redan innan symtom som trötthet och försämrad kondition uppstår. Genom att i dessa fall öka mängden järn i kosten eller ta järntillskott går det ofta att undvika utvecklingen av symtom helt.

Sköldkörtelfunktionen påverkar ämnesomsättningen

Sköldkörtelns hormoner påverkar hela kroppen och har inflytande över bland annat ens psykiska välmående, kroppstemperaturen och ens ämnesomsättning. När sköldkörtelns funktion är störd och dess hormoner är ur balans kan man drabbasav symtom som trötthet, viktförändringar och nedsatt fysisk prestationsförmåga.

Eftersom symtom som viktförändringar och trötthet är diffusa och kan ha flera orsaker är det ofta svårt diagnosticera problem i sköldkörteln utan ett blodprov. Det vanligaste sköldkörtelprovet är tyreoidea-stimulerande hormon (TSH) eftersom det ger en god översiktsbild av hur sköldkörteln fungerar.

Hypotyreos och hypertyreos

Hypotyreos är ett vanligt sjukdomstillstånd som innebär en nedsatt funktion av sköldkörteln. Vid nedsatt funktion i sköldkörteln får man nedsatt ämnesomsättning vilket kan ge symtom som trötthet och viktökning.

En överfunktion i sköldkörteln kallas för hypertyreos och ger i stället för hög ämnesomsättning. Det kan också leda till trötthet men även orsaka viktnedgång och muskelsvaghet.

Både hypo- och hypertyreos kan alltså leda till nedsatt kondition och uthållighet. Båda tillstånden går att behandla och många blir symtomfria med hjälp av behandlingen vilket gör att man kan träna på som vanligt igen.

Hur kan jag mäta mina egna värden?

Ett enkelt blodprov är ett bra sätt att se hur kroppen mår och hjälper dig att upptäcka vad just du kan förändra i dina levnadsvanor för att förbättra din kondition och uthållighet. Är du intresserad av att ta reda på dina värden kan du enkelt beställa provtagning utan remiss från läkare via Vital – se hälsokontroller här.

Du beställer proverna online här på hemsidan och kan sedan gå till en lokal provtagningsstation. Det tar bara några minuter att ta testerna och du får vanligtvis resultaten redan nästa arbetsdag.

Vitals hälsokontroll ger en mängd information om hur din kropp som helhet samt olika organ mår. Det går till exempel att få fullständiga blodvärden, mäta kolesterolnivån, mäta D-vitaminnivåer, se sköldkörtelfunktionen (TSH), ta ferritin som beskriver järndepåer och även undersöka värden som speglar lever- och njurfunktion.

Läs mer: 8 skäl till att göra en hälsokontroll


Författare:

Gå till varukorgen: kr