Hoppa till sidans innehåll

Vanliga frågor

Vanliga frågor och svar

Nedan hittar du svar på de vanligaste frågorna runt hälsokontroller, blodprov och beställningar. Hittar du
inte svaret du letar efter kan du skicka din fråga genom chatten nere till höger.

Efter beställning

Tyvärr är det inte möjligt att ändra uppgifter (mejl, telefon, personuppgifter) i efterhand.

Tyvärr är det inte möjligt att ändra i en beställning i efterhand eftersom remiss har skapats i samband med att man genomfört köpet på Vitals hemsida. Önskar du lägga till något prov kan du göra en ny beställning men det kommer då att skapas flera remisser och det är viktigt att informera personalen på provtagningen om att det är fler remisser som önskas provtas. Om du önskar göra ett återköp för att göra en ny beställning kan du kontakta kundtjänst på: kundservice@vital.se

Din remiss är giltig i 3 månader från och med dagen efter beställning. Om du inte gått till laboratorium innan denna tid passerat förfaller köpet och remissen upphör att gälla.

I samband med att du beställer en hälsokontroll på Vital.se väljer du vilket laboratorium du önskar lämna ditt prov på. På respektive provtagningsställe står det vilket laboratorium de använder sig av. Du kan sedan gå och ta ditt blodprov när det passar dig. De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid. Du hittar alla våra provtagningsställen här.

När alla dina provsvar är färdiganalyserade kommer de skickas vidare till en läkare som granskar provsvaren. Har du beställt ett test med personlig läkarkommentar får du en notis så snart den är klar, vanligtvis inom 1-2 vardagar. Du hittar detta i “min journal” på Vital.se, där du enkelt loggar in med BankID.

 

Inför beställning

1. Du går in på www.vital.se/halsokontroller 
2. Du väljer önskad hälsokontroll och/eller enskilt test genom att klicka på ”Lägg i varukorg”
3. Du går till varukorgen (högst upp till höger)
4. Du klickar på ”Använd rabattkod/presentkort” och anger koden
5. Fortsätt till kassan och ange alla uppgifter enligt instruktion

Samtliga av Vitals tjänster är momsfria.

Det är upp till enskilda arbetsgivare att bedöma vad de räknar som friskvård. I Epassi kan Vital inte vara med då detta är en momsfri tjänst.

Vital är ingen skattefinansierad tjänst och således gäller inte frikort.

Det går inte att besöka ett provtagningsställe direkt. Man måste först lägga en order med presentkortet här på vital.se för att remiss ska skapas. Mottagaren av presentkort väljer en hälsokontroll från Vitals hemsida och lägger i varukorgen. Koden anges under “rabattkod/presentkort” och summan dras av från totalbeloppet.

Beställning och remiss för provtagning registreras på personnummer via Mobilt BankID. Du kan därför endast beställa en hälsokontroll per order och den måste registreras i det personnummer som hälsokontrollen avser. 

Du kan dock köpa ett presentkort som du skickar till en valfri person.

Alla som är över 18 år, har ett svenskt personnummer och ett BankID kan beställa ett test.

Så här går det till:

  1. Välj en hälsokontroll
    Välj enkelt en av våra färdiga hälsokontroller och gör din beställning på hemsidan. I samband med att du beställer en hälsokontroll på Vital.se väljer du vilket laboratorium du önskar lämna ditt prov på. På respektive provtagningsställe står det vilket laboratorium de använder sig av. Du kan även beställa enskilda tester. Du hittar alla våra hälsokontroller här.
  2. Besök ett provtagningsställe och ta ditt blodprov
    Du kan sedan gå och ta ditt blodprov när det passar dig. De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid. Du hittar alla våra provtagningsställen här.

 

Efter provtagning

Om du önskar lägga till en läkarkommentar i efterhand går du in i “min journal” och väljer aktuell order du önskar beställa läkarkommentar på, klicka sedan på “Beställ läkarkommentar”. Du kommer sedan att få en notis på sms när din läkarkommentar är klar.

Du får tre notiser på sms:
1. När dina första provsvar har kommit in.
2. När alla dina provsvar är analyserade.
3. När en läkare har kommenterat dina provsvar.

Vid analyser utförda på serum/plasma kan vissa ämnen störa analysen och ge osäkra eller felaktiga provsvar. Detta innebär att provet inte går att analyseras då man inte kan garantera en korrekt analys.

Hemolys innebär att röda blodkroppar spricker och innehållet i blodkroppen läcker ut i serum/plasma. Detta kan störa flertalet analyser. Orsakerna till hemolys är flera, det kan till exempel bero på felaktig provtagning och provhantering. 

Lipemi betyder att ett prov är lipemiskt, det vill säga att fetthalten i blodet är förhöjt och provet kan därför inte analyseras korrekt.

Ikteri betyder att ett prov är ikteriskt, det vill säga att det finns ett överskott av bilirubin i vävnaderna och provet kan därför inte analyseras korrekt.

Om ett värde inte har gått att analysera erbjuder vi en ny provtagning av det aktuella värdet alternativt en återbetalning på det värde som inte gick att analysera.

Efter provtagning skickas ditt blod för analys på ett av våra anslutna laboratorier. I de flesta fall kommer dina resultat inom några vardagar, ibland redan nästa dag. Om du inte har fått alla dina provsvar inom 5 vardagar kan du kontakta kundservice@vital.se

Dina provsvar finns tillgängliga i takt med att de blivit analyserade, en del kan redan komma redan inom några timmar, men räkna med 2-3 vardagar innan samtliga svar är färdiga. Tekniska eller logistiska problem utanför vår kontroll kan i vissa fall göra att provsvaren dröjer ytterligare.

När samtliga provsvar har kommit in kommer de att granskas och kommenteras av en läkare, detta kan ta ytterligare 1-2 dagar.

Dina provsvar kommer endast att ses av laboratoriepersonal som utför analysen samt av läkaren som kommenterar dina resultat.

Inför provtagning

Om du önskar ändra provtagningsställe i efterhand, kontakta kundservice på: kundservice@vital.se

Var god och ange beställningsnummer i mejlet. Du hittar alla våra provtagningsställen här med information om vilket laboratorium de använder sig av.

Om du har bokat en tid på ett av våra provtagningsställen behöver du kontakta det aktuella provtagningsstället direkt då varje provtagningsställe har ett eget bokningssystem.

Remissen är giltig i 3 månader från att du genomfört köpet på Vital.se. Om du inte gått till laboratorium innan denna tid passerat förfaller köpet och remissen upphör att gälla. 

Själva blodprovet känns inte mer än ett litet nålstick. Prata med provtagningspersonalen innan provet tas om du känner obehag så hjälper de dig.

Så fort du fått bekräftelse (via e-post) på att din remiss är skapad kan du besöka ett provtagningsställe och ta ditt blodprov, detta sker oftast några minuter efter att du har gjort ditt köp – har du inte fått något mail, kolla gärna i din skräppost så att det inte har hamnat där. Tänk dock på att de flesta prover kräver fasta och tas bäst direkt på morgonen.

Det är olika förberedelser beroende på vilken hälsokontroll eller test du ska göra. Du kan läsa mer om förberedelse inför provtagning här: https://vital.se/provtagning/

Vi rekommenderar att använda samma laboratorium om du vill jämföra resultat över tid. Du kan besöka olika provtagningsställen men vi rekommenderar att du väljer samma laboratorium (Karolinska, Synlab och Unilabs) då referensvärdena kan skilja sig åt mellan laboratorierna.

Vi samarbetar med provtagningsställen dit du går för att ta ditt blodprov. Se alla våra provtagningsställen här: https://vital.se/provtagningsstallen/ 

Blodproven analyseras sedan på laboratorier hos våra samarbetspartners Unilabs, Synlab
och Karolinska Universitetslaboratoriet.

Kundtjänst

kundservice@vital.se

Om du av någon anledning är missnöjd med tjänsten ber vi dig kontakta supporten på kundservice@vital.se. Om proverna förolyckats eller på annat sätt blivit oanvändbara får du ett nytt test i ersättning.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter beställningsdatum. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka e-post till kundservice@vital.se. 

För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Övrigt

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi betalningsalternativet “Klarna Checkout” där betalningen görs direkt till Klarna. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan erbjudas genom Klarna checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bland annat garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

För fullständiga villkor angående Klarna Checkout, gå in på följande länk: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/67434/sv_se/checkout 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10
Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.

Vital använder Klarnas betalningstjänst Klarna Betala Direkt. Klarna Betala Direkt uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ är kortbetalning eller direktbetalning via bank. Det kostar inget att använda Klarna Betala Direkt. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. 

Läkarna skriver inte intyg/remiss. Om resultatet visar avvikande värden som läkarna anser kräver uppföljning eller eventuell medicinering kommer de att hänvisa till din ordinarie läkare och vårdcentral.

Läkarna skriver inte ut recept. Om resultatet visar avvikande värden som läkarna anser kräver uppföljning eller eventuell medicinering kommer de att hänvisa till din ordinarie läkare och vårdcentral.

Populära artiklar

Artikel

Hyperglykemi (högt blodsocker)

Hyperglykemi betyder att du har ett tillstånd där nivån av blodsocker (glukos) stiger snabbt eller ligger för högt. Diabetes är den vanligaste orsaken till för högt blodsocker och det kan bäst förebyggas genom goda kost- och motionsvanor.

Varför Vital?

Din hälsa i dina händer

  • Ger dig kunskap och kontroll över din hälsa

  • Följ dina värden hur de utvecklas över tid

  • Enkla och tydliga resultat inom några dagar

  • Inga väntetider på remiss från läkare för att beställa hälsokontroll/enskilda tester

  • För både privatpersoner och företag

  • Hälsokontroller framtagna av erfarna läkare

  • Läkare granskar alla resultat

  • Vi samarbetar med över 100 ackrediterade lab i Sverige, över 70 i Stockholm

  • Första provsvaren oftast inom några timmar

  • Blodprovet tar bara några minuter

NYCKELTAL

Över

150 000

tester analyserade

Kundnöjdhet

9,2/10

Betyg på Google

4,8 / 5

Gå till varukorgen: : kr