Hoppa till sidans innehåll
Hem / Blogg / Varför blir jag trött på eftermiddagen?

Varför blir jag trött på eftermiddagen?

Alla har nog åtminstone någon gång känt av den naturliga tröttheten som kryper fram på eftermiddagen och märkt hur ögonlocken ofta är lite extra tunga på eftermiddagen. Men den går att råda bot på.

Även om tröttheten som slår till på eftermiddagen är vanlig behöver den dock inte vara en del av vardagen. Ofta går det att minska eller till och med bli av med den genom livsstilsförändringar eller behandling.

Vad orsakar eftermiddagströtthet?

Trötthet är ofta relaterat till ens livsstil. De tre vanligaste orsakerna till eftermiddagströtthet är:

Sjukdomar som leder till trötthet

Sjukdomar som kan orsaka trötthet inkluderar exempelvis:

Sömnapné kan orsaka trötthet under dagen

Sömnapné innebär att man drabbas av flertalet korta och övergående andningsuppehåll när man sover. Det leder till minskad sömnkvalitet och orsakar ofta trötthet under dagarna. Man tror att 300 000 – 400 000 svenskar lider av sömnapné och det sägs därför vara en folksjukdom. Misstänker du att du lider av sömnapné kan du få hjälp via vårdcentral.

Blodprover relaterade till trötthet

Man kan upptäcka vissa trötthetsorsakande sjukdomar med hjälp av enkelt blodprov. Exempel på blodprover relaterade till trötthet listas nedan:

Vitamin D och trötthet

Vissa brukar säga att sänkta nivåer av vitamin D leder till trötthet, särskilt under vinterhalvåret. Det finns dock i nuläget ingen evidens för att brist på vitamin D leder direkt till trötthet. Däremot är vitamin D mycket viktigt för andra kroppsfunktioner och skelettets hälsa.

Din livsstil kan leda till eftermiddagströtthet

Utöver sjukdomar kan även flera livsstilsfaktorer leda till eftermiddagströtthet. Kost, stress och stillasittande kan alla påverka ens energinivåer. Om du ofta känner dig trött kan det vara en god idé att tänka över hur din livsstil påverkar dig.

Långvarig trötthet kan med tiden leda till att man drabbas av både fysiska, psykiska och sociala problem. En regelbunden vardag, låg stressnivå, tillräckligt med sömn och motion samt en varierad hälsosam kost hjälper alla mot trötthet.

Din lunch kan orsaka eftermiddagströtthet

Lunch påverkar trötthet på eftermiddagen

Många känner sig trötta efter måltider och det beror ofta på blodsockernivåerna. Att hoppa över frukosten och sedan äta alldeles för mycket till lunch är kan lätt leda till ogynnsamma blodsockernivåer och orsaka trötthet på eftermiddagen. En regelbunden matrytm, varierad kost och lämpliga portionsstorlekar hjälper alla till att hålla blodsockernivåerna på bra nivåer hela dygnet och motverkar därför eftermiddagströtthet.

Hitta rätt rytm för måltiderna

En regelbunden måltidsrytm med lämpliga portionsstorlekar hjälper till att hålla blodsockret stabilt, vilket förhindrar känslor av trötthet och fluktuationer i pigghet. Att äta ett litet mellanmål på förmiddagen och eftermiddagen kan ofta hjälpa en att hålla portionsstorlekarna på en sund nivå. Det är helt enkelt bättre att äta lite mindre men ofta för att hålla blodsockret i schack.

Långvarig stress leder ofta till trötthet

Stress går inte att alltid att undvika och på kort sikt kan det till och med vara gynnsamt i vissa situationer. Men långvarig stress är otvetydigt dåligt för ens fysiska och psykiska välmående och orsakar inte sällan trötthet. Om du känner dig väldigt stressad kan det därför vara värt att fundera på om det finns något i ditt arbets- eller privatliv som är orsaken och om det går att förändra något för att sänka stressnivåerna.

Sömnbrist kan orsaka eftermiddagströtthet

Det kan tyckas självklart men det är värt att beakta att sömnbrist orsakar trötthet under dagen. Sover du för lite så kommer du bli trött. Sömnbrist kan orsakas av att det är svårt att somna, att man vaknar för tidigt eller att man vaknar mitt i natten. Utöver tröttheten i sig kan sömnbrist också leda till försämrad koncentrations- och inlärningsförmåga.

Sömnbrist är mycket vanligt i Sverige

Sömnbrist är mycket vanligt och mer än var tredje vuxen lider av någon form av sömnbesvär. Sömnbrist definieras helt enkelt som en situation där en person inte kan sova så mycket som behövs. En långvarig sömnbrist leder till att en sömnskuld uppstår och det kan i sin tur leda till att kroppens funktion och hälsa påverkas negativt på många sätt.

Alla som lider av sömnbrist är inte medvetna om detta eftersom det kan vara svårt att bedöma vad som är tillräckligt med sömn baserat enbart på ens egen erfarenhet.

Att komma till rätta med sömnbesvär

Det räcker inte att sova ett par timmar extra på helgen för att rätta till sin sömnbrist utan en mer holistisk förändring krävs. Det finns mycket man kan testa att göra själv för att förbättra sin sömnsituation och undvika eftermiddagströtthet. Vid allvarliga fall av sömnbrist kan det vara nödvändigt att söka vård, men man bör alltid testa olika former av egenvård själv först för att komma till rätta med sina sömnbesvär.

Egenvård vid sömnbesvär

Även om man tillbringar tillräckligt många timmar i sängen kan sömnkvaliteten vara dålig och ha flera avbrott. För att förbättra sin sömnkvalitet kan man prova att:

Se över dina värden med ett blodprov utan remiss

Ett bra sätt att få en bild av din övergripande hälsa och även specifikt undersöka om du är drabbad av någon sjukdom som orsakar trötthet är att undersöka dina blodvärden med ett enkelt blodprov. Du får då en nulägesbild över dina värden och även rekommendationer samt en kommentar från läkare baserat på just dina resultat. Du kan beställa hälsokontroller via Vital här.


Medicinskt granskad av:
Ron Liebkind
Medicinskt ansvarig läkare

Gå till varukorgen: kr