Hoppa till sidans innehåll
Hem / Blogg / Minska saltet och sänk blodtrycket
Minska salt i maten

Minska saltet och sänk blodtrycket

Flera studier visar tydligt att ett minskat saltintag kan sänka blodtrycket. Dessutom kan man även se att ju mer du minskar sitt saltintag, desto mer sänks ditt blodtryck.

Salt påverkar alla

I salt finns det natrium som kroppen använder för att reglera vätskebalansen i kroppen, och vätskebalansen påverkar i sin tur blodtrycket. Flera studier har visat att ett sänkt saltintag sänker blodtrycket, oavsett om man lider av högt blodtryck eller inte. Dessutom har det visat sig i andra studier att ett högt saltintag är en betydande riskfaktor för högt blodtryck och de sjukdomar som detta kan leda till.

Särskilt äldre tjänar på ett lägre saltintag

Även om effekten på blodtrycket av ett sänkt saltintag finns hos alla så har forskning visat att ett minskat saltintag är särskilt hjälpsamt för äldre personer. Det beror på att salt påverkar blodtrycket ännu mer hos äldre. Men för alla gäller det att saltintaget en hälsofaktor med stor betydelse, som du själv dessutom har stor kontroll över.

Användning av salt

En genomsnittlig svensk äter ungefär 11 gram salt om dagen (källa: Livsmedelsverket), nästan dubbelt så mycket som det rekommenderade dagsintaget på 6 gram!

Framför allt kommer saltet från redan färdiga livsmedel som chark, bröd, färdigmat och annat.

LDL Kolesterol

Saltintaget handlar alltså inte endast om hur mycket man själv saltar maten, utan även om vad man väljer att äta. Det höga saltintaget är en av de främsta kostrelaterade orsakerna till försämrad hälsa i Sverige.

Hur kan jag sänka mitt saltintag?

Det allra mesta saltet kommer från färdigmat och inte från att du exempelvis slänger lite salt på morgongröten eller kokar potatisen i saltat vatten. Ett av de mest effektiva sätten att minska saltintaget är därför att dra ner på färdigmat, snacks och andra livsmedel du inte själv tillagat.

Använd mindre salt vid matlagning

Du kan också tänka på att använda kryddor och örter i stället för salt i din matlagning. Vitlök och citron är exempelvis bra sätt att ge dina rätter smak utan att tillsätta något blodtryckshöjande salt.

Du kan också vänta med att salta maten tills den är serverad i stället för att salta under matlagningen. Det brukar leda till att mindre salt används och dessutom får varje middagsgäst då chansen att dosera salt själv efter tycke och smak.

Minska salt och sänk blodtrycket

Varför är högt blodtryck dåligt?

Högt blodtryck i sig ger sällan märkbara symtom, men det ökar risken att man utvecklar en rad sjukdomar med tiden. Det beror lite förenklat sagt på att blodkärl och kroppens organ ”slits ut” snabbare när blodtrycket är högt. Högt blodtryck höjer bland annat risken för att drabbas av:

Hur påverkar min livsstil blodtrycket?

Ditt blodtryck påverkas både av ärftliga faktorer och din livsstil. Förutom ett minskat saltintag kan blodtrycket påverkas positivt av andra livsstilsförändringar. Till exempel kan blodtrycket sänkas med hjälp utav:

En allmänt hälsosam livsstil verkar förebyggande inte enbart mot högt blodtryck utan även en rad andra sjukdomar.

Hur vet jag att mitt blodtryck sänks?

För att veta att dina livsstilsförändringar får den positiva hälsoeffekt du eftersträvar är det en god idé att mäta dina värden då och då. När det gäller just blodtrycket är en vanlig blodtrycksmätning nog för att ta reda på det. Det finns dock fler faktorer som påverkar din nuvarande och framtida hälsa som kan mätas via blodet.

Du kan genom Vital göra en hälsokontroll och boka tid för blodprov utan remiss, så att du har möjlighet att följa hur just dina värden utvecklas.


Medicinskt granskad av:
Ron Liebkind
Medicinskt ansvarig läkare

Gå till varukorgen: kr