Hoppa till sidans innehåll
Hem / Artiklar / Låggradig inflammation kan vara orsaken till många sjukdomar

Låggradig inflammation kan vara orsaken till många sjukdomar

Låggradig inflammation är roten till många folksjukdomar. Den utvecklas ofta långsamt under åren.

Låggradig inflammation

  • Den utvecklas ofta långsamt under åren.
  • Den är roten till många sjukdomar.
  • Den kan bromsas med levnadsvanor och viktkontroll.

Vad betyder låggradig inflammation?

Många folksjukdomar orsakas ofta av kronisk låggradig (tyst eller dämpad) inflammation.

Tysta inflammationer har kopplats till många allvarliga sjukdomar och åtföljs ofta av övervikt och bukfetma. Inflammationen kan dock bromsas med livsstilsförändringar, såsom förändringar i kost och ökad motion.

En tyst inflammation är inte en egentlig sjukdom utan ett tillstånd där kroppen reagerar på irritation genom att utsöndra inflammationsmediatorer. Inflammation är kroppens naturliga reaktion när den försvarar sig mot hot. Tyst inflammation kan också kallas för metabolisk inflammation.

Övervikt och stress orsakar att för stora mängder inflammationsmediatorer bildas i ämnesomsättningen. Om inflammationen håller på länge blir den skadlig.

Akuta infektioner är förknippade med till exempel förkylningar, medan låggradiga eller tysta inflammationer avser kronisk inflammation.

En kronisk tyst inflammation kan påverka utvecklingen av följande sjukdomar:

Tyst inflammation i kroppen kan effektivt påverkas av livsstilsförändringar. Inflammationen påverkas bland annat av kost, motion, stress och sömn. Obalanserad kost, brist på näringsrik mat och näringsämnen, för lite och för ineffektiv motion i vardagen samt dålig nattsömn bidrar till låggradig inflammation.

Inflammationen börjar i fettvävnaden. Mediatorer som ökar inflammation utsöndras från fettvävnaden. När mängden fettvävnad ökar med övervikt, ökar också halten av mediatorer som främjar inflammation. Samtidigt minskar halten av mediatorer som skyddar mot inflammation.

Hur undersöks en låggradig inflammation?

C-reaktivt protein är en undersökning som kan användas för att studera kroppens inflammatoriska tillstånd.

hs-CRP-testet ingår i flera av Vitals hälsokontroller:

hs-CRP mäts genom ett blodprov. Har man en pågående inflammatorisk sjukdom eller infektion kommer man precis som på ett vanligt CRP-test se förhöjda nivåer. För att bedömningen av provet skall bli tillförlitlig bör man därför vara helt frisk vid provtillfället.

Det högkänsliga CRP-värdet stiger vid inflammation

CRP är ett protein som produceras av leverceller och vars mängd ökar avsevärt i samband med olika inflammationer och vävnadsskador.

Vid bedömning av låggradig inflammation bör undersökningen utföras när det inte finns någon annan akut infektion eller inflammation i kroppen.

Nästan alla har någon nivå av inflammationsmarkörer i kroppen. Mängden spårämnen indikerar inflammationens skadlighet.

CRP kan hjälpa diagnostisera en tyst inflammation, särskilt när personen har andra riskfaktorer som bukfetma, eller om det finns en historia av hjärt- och kärlsjukdomar eller diabetes i familjen.

Lite förhöjda högkänsliga CRP-nivåer misstänks vara förknippade med en ökad risk för ateroskleros och kranskärlssjukdom.

Högkänsligt CRP-värde vid tyst inflammation?

Tyst inflammation kan konstateras till exempel med högkänslig CRP som mäts i blodet. Det kan vara frågan om en tyst inflammation om det högkänsliga CRP-värdet är 1-3 mg/l.

Vid akut inflammation (t.ex. förkylning) är denna markör betydligt högre, men ett förhöjt värde i ett annat tillstånd kan indikera låggradig inflammation.

Vilka är riskfaktorerna för låggradig inflammation?

Riskfaktorer för låggradig inflammation inkluderar västerländsk livsstil, såsom brist på motion, långvarigt sittande under dagen, näringsfattig kost, dålig sömnkvalitet och otillräcklig mängd sömn samt stress.

Fetma är en särskilt viktig riskfaktor, och för överviktiga personer verkar viktminskning vara det bästa sättet att kontrollera inflammation i allmänhet.

För mycket hårt fett, för mycket socker och för lite fibrer i kosten ökar risken för låggradig inflammation.

Kostens betydelse studerades till exempel i en tysk studie, som fann ökade nivåer av inflammatoriska markörer hos deltagare vars kost var rik i kött, potatis och läskedrycker med socker, och låg i grönsaker, fisk, vegetabiliska oljor, nötter och mat som innehåller hälsosamma fibrer.

Riskfaktorer för tyst inflammation inkluderar också rökning, överdriven alkoholkonsumtion, åldrande och bukfetma. När man åldras ökar kroppens låggradiga inflammation.

Gener bidrar också till mild inflammation, men effekten verkar inte vara avgörande.

Tyst inflammation och tarmsystemet

Sjukdomskänsla i kroppen är ofta förknippad med tarmsystemets hälsa och dess bakteriestam. När tarmen mår dåligt mår kroppen dåligt. Därför är det också viktigt att ta hand om sina tarmar.

Tarmfloran kan påverkas av kostval. Livsmedel som bör undvikas är till exempel vitt socker och dåliga fetter. Bra alternativ för tarmen är till exempel fibrösa grönsaker som kål och surkål.

Stress har också en betydande effekt på tarmsystemet och vice versa. Det är viktigt att sköta om båda.

Om vissa livsmedel orsakar konstant obehag eller allvarliga symtom i magen som diarré, ihållande gasbildning eller förstoppning, är det tillrådligt att ta reda på orsaken till symtomen. Det kan till exempel vara frågan om irritabel tarm eller en allergi.

Låggradig inflammation och irritabel tarm

Låggradig inflammation har observerats särskilt hos personer med irritabel tarm som oftast orsakar diarré.

Hur påverkar låggradig inflammation risken för typ 2-diabetes?

En låggradig inflammation påverkar risken för diabetes i vuxen ålder. En mild inflammation verkar öka risken för typ 2-diabetes 1,3-faldigt.

Det är bra att notera att, som många andra livsstilssjukdomar, påverkas diabetes också av många andra faktorer.

Hur påverkar mild inflammation risken för cancer?

Inflammation är en central predisponerande faktor för cancer och kan bidra till utvecklingen av cancer.

Orsakar låggradig inflammation depression?

Hittills finns det inte tillräckligt med forskningsresultat för att stödja påståendet att låggradig inflammation orsakar depression.

Låggradig inflammation och anorexi

Även om det har visat sig att låggradig inflammation oftast är förknippad med övervikt, kan den också påverkas av en ätstörning relaterad till undervikt, anorexi. Hunger är en stressig situation för kroppen. Det kan vara så att vid anorexi pågår åtminstone några inflammatoriska reaktioner i kroppen.

Behandling av tysta inflammationer

Låggradiga inflammationer behandlas genom livsstilsförändringar. Metoderna för överviktiga människor är viktminskning, ökad sömnmängd, förbättrad sömnkvalitet, stresshantering och förändringar i kost- och motionsvanor.

Det lönar sig att påbörja livstidsförändringar i tid – redan innan tillståndet leder till andra, allvarligare sjukdomar. Det som är viktigt är förebyggande vård och att upprätthålla en hälsosam livsstil på lång sikt.

Det är värt att lägga till motion i vardagen. Allt är viktigt, och även lite mer motion per vecka hjälper.

Det är en bra idé att börja med att successivt lägga till mer motion, så att förändringen blir permanent. För vissa kan detta innebära ett eller två träningspass till per vecka, för andra större mängder. Det som är viktigt är motionens regelbundenhet och att de nya rutinerna blir kvar i vardagen på lång sikt.

Lika viktigt, om inte viktigare, är att avsätta tid för återhämtning, vila och sömn. Det är bra att komma ihåg att musklerna och konditionen utvecklas när kroppen återhämtar sig under vila.

Både mängden sömn och sömnkvaliteten bör beaktas. En vuxen behöver 7–9 timmars sömn per natt.

Stress är en viktig faktor för det allmänna välbefinnandet. Stress påverkar sömn, återhämtning och våra matvanor.
Om vi känner oss lugna kan vi sova bättre, äta bättre och ha tillräckligt med energi för extra motion.

Kostförändringar är mycket viktiga vid behandling av låggradig inflammation. För behandling av tyst inflammation är den så kallade antiinflammatoriska dieten lämplig eftersom den har många gemensamma drag med en kost som förebygger andra livsstilssjukdomar.

Den viktigaste faktorn för att kontrollera tyst inflammation är emellertid viktminskning, särskilt för dem som är överviktiga.

Kost som minskar på inflammation (anti-inflammatorisk diet)

Gynna fiberrik mat och se till att måltiderna alltid är mångsidiga. I kosten bör du föredra alla grönsaker, frukter och inhemska bär.

Mängden hårt fett bör minskas. Till exempel kan frön, nötter, olivolja och andra mjuka fetter användas som fettkällor.

Kolhydratkällor av hög kvalitet inkluderar fullkorn, potatis och sötpotatis.

Man bör bland annat gynna växtbaserade proteinkällor, som också tillför fiber till kosten. Det är en bra idé att välja produkter av animaliskt ursprung med låg fetthalt.

Rött kött kan bytas ut mot mager kyckling eller kalkon, eller växtbaserade proteinkällor som linser, bönor, kikärter och andra baljväxter, samt fullkornsprodukter.

När det gäller kost är det också en bra idé att bekanta sig med det glykemiska indexet. Livsmedel med högt glykemiskt index (vitt vete, vitt socker, vitt ris) bör undvikas.

Överdriven konsumtion av socker bör undvikas. Att minska vitt socker är mycket önskvärt av olika skäl.

Långt processade livsmedel och färdigmat bör också undvikas i kosten.

Välj grönsaker i alla färger; det skulle alltid vara bra att ha fem till sex olika färger på tallriken. Måltiderna bör sammanställas så mångsidigt som möjligt. Det är bra att fylla halva tallriken med olika grönsaker.

Välj alla inhemska bär i olika färger. Bär är rika på antioxidanter och polyfenoler som förhindrar inflammation.

Kom också ihåg lök, kål, nötter, frön och frukter.

Du kan också lägga till anti-inflammatoriska livsmedel och kryddor i din kost. Kryddor har ofta många hälsofördelar. Inflammation påverkas bland annat av gurkmeja och kurkuminet som den innehåller, samt ingefära. Användningen av kryddor är också ett bra sätt att minska användningen av salt.

Undvik att steka mat. Använd lägre tillagningstemperaturer och undvik att överbearbeta maten. Matlagning vid för hög temperatur skapar föreningar i maten som aktiverar inflammatoriska celler.

Antioxidantiska livsmedel hjälper celler att skydda sig mot oxidativ stress. För att få effekten bör man i första hand konsumera antioxidantiska livsmedel, såsom frukt och bär, och i andra hand kosttillskott.

Vitamin C och E och spårelementet selen hjälper till att skydda celler från oxidativ stress.

Krom hjälper till att hålla blodsockret stabilt. Kanel hjälper också till att jämna ut fluktuationer i blodsockret.

Grönt te kan också vara bra för att minska inflammation.

Även om det ännu inte finns forskningsbevis på alla dessa kan du prova dem hemma, enkelt och på egen hand. Men viktigare än individuella näringsfaktorer är att få ordning på livsstilen som helhet!

Den viktigaste faktorn för att dämpa tyst inflammation verkar vara viktminskning, särskilt hos överviktiga människor, och bra kostval stöder också viktminskningsmålet.

Page

Jämför Hälsokontroll

Här nedan kan du välja vilka hälsokontroller du vill jämföra. Klicka på “jämför” för att enkelt få en överblick av vilka tester som ingår i respektive paket.

Kommentarer till detta inlägg är stängda

Varför Vital?

Din hälsa i dina händer

  • Ger dig kunskap och kontroll över din hälsa

  • Följ dina värden hur de utvecklas över tid

  • Enkla och tydliga resultat inom några dagar

  • Inga väntetider på remiss från läkare för att beställa hälsokontroll/enskilda tester

  • För både privatpersoner och företag

  • Hälsokontroller framtagna av erfarna läkare

  • Läkare granskar alla resultat

  • Vi samarbetar med över 100 ackrediterade lab i Sverige, över 70 i Stockholm

  • Första provsvaren oftast inom några timmar

  • Blodprovet tar bara några minuter

NYCKELTAL

Över

150 000

tester analyserade

Kundnöjdhet

9,2/10

Betyg på Google

4,8 / 5

Gå till varukorgen: : kr