Hoppa till sidans innehåll

Provtagning i Umeå

Vi har för nuvarande samarbete med ett provtagningsställe i Umeå dit du kan vända dig för att ta dina prover. 

Laboratorietester i Umeå – utan läkarremiss

Vi har för nuvarande samarbete med ett provtagningsställe i Umeå dit du kan vända dig för att ta dina prover. I samband med beställning av hälsokontroll och/eller ett enskilt test väljer du vilket laboratorium du önskar lämna ditt prov på. På respektive provtagningsställe står det vilket laboratorium de använder sig av.

De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid.

Inför provtagningen kan det vara bra att ha koll på vilka förberedelser som krävs för just din beställning. Klicka här om du vill komma till information om provtagning.

Norrlands hälsa

Norra Obbolavägen 89, 904 22 Umeå

Norra Obbolavägen 89, Umeå

Analyserande laboratorium: Synlab

Boka tid

Blodprov – så funkar det

1. Välj en hälsokontroll

Välj enkelt en av våra färdiga hälsokontroller och/eller enskilda tester och gör din beställning på hemsidan. Din remiss skapas i samband med din beställning.

2. Provtagning

Efter att du har gjort din beställning och valt laboratorium kan du gå och ta ditt blodprov. Våra tester kan tas på många platser runtom i Sverige.

3. Dina resultat

Inom 1-4 vardagar får du dina svar i “Min journal” på Vital.se, med förklaring om vad just dina värden betyder och om de ligger inom referensvärden. 

Våra mest populära hälsokontroller

Vital tydlig resultatportal med provsvar

Tydlig resultatrapport

Vi tröttar inte ut dig med svårbegripliga rapporter. Vitals resultatrapport är lätt att förstå och ger dig en tydlig bild av resultaten.

Du kan enkelt se om dina värden ligger inom referensvärdena och hur de förändras över tid.

Du får mycket information om vad de olika värdena betyder och hur du kan påverka dem.

Resultatet kommenteras av läkare som ger dig rekommendation på eventuella åtgärder.

Vital är en del av vårdkoncernen Meliva AB

Vitals hälsokontroller är förebyggande och ger inget direkt svar på om du är frisk eller sjuk. Om ett provsvar visar sig vara utanför referensvärde kan du bli rekommenderad av våra läkare att kontakta din ordinarie vårdcentral för vidare utredning.

Om du bor i Stockholm, Uppsala eller Göteborg kan du vända dig till någon av Melivas vårdcentraler. Om du är i behov av receptförnyelse eller digital lättakut kan du vända dig till Melivas digitala klinik. Klicka här för att läsa mer.

Meliva

Vanliga frågor och svar

Kundtjänst

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter beställningsdatum. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka e-post till kundservice@vital.se och framföra ditt ärende.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Vänligen uppge beställningsnummer genast, det påskyndar behandligen.

Om du av någon anledning är missnöjd med tjänsten ber vi dig kontakta supporten på kundservice@vital.se. Om proverna förolyckats eller på annat sätt blivit oanvändbara får du ett nytt test i ersättning.

Om du inte hittar ditt svar via “Så fungerar det” länken uppe på hemsidan, eller i “Vanliga frågor” nere på hemsidan, kan du kontakta oss på chatten (kl. 8-16) eller kundservice@vital.se.
Var god och uppge din möjliga beställningskod, samt hur vi kan hjälpa dig bäst.

Efter beställning

På respektive provtagningsställe står det vilket laboratorium de använder sig av. Du kan sedan gå och ta ditt blodprov när det passar dig. De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid. Du hittar alla våra provtagningsställen här.

När alla dina provsvar är färdiganalyserade kommer de skickas vidare till en läkare som granskar provsvaren. Du får en notis när läkarkommentaren är klar, vanligtvis inom 1-2 vardagar. Du hittar detta i “Min journal” på Vital.se, där du enkelt loggar in med BankID.

 

Tyvärr är det inte möjligt att ändra uppgifter (mejl, telefon, personuppgifter) i efterhand.

Tyvärr är det inte möjligt att ändra i en beställning i efterhand eftersom remiss har skapats i samband med att man genomfört köpet på Vitals hemsida. Önskar du lägga till något prov kan du göra en ny beställning men det kommer då att skapas flera remisser och det är viktigt att informera personalen på provtagningen om att det är fler remisser som önskas provtas. Om du önskar göra ett återköp för att göra en ny beställning kan du kontakta kundtjänst på: kundservice@vital.se

Din remiss är giltig i 3 månader från och med dagen efter beställning. Om du inte gått till laboratorium innan denna tid passerat förfaller köpet och remissen upphör att gälla.

Övrigt

Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi betalningsalternativet “Klarna Checkout” där betalningen görs direkt till Klarna. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan erbjudas genom Klarna checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bland annat garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.

För fullständiga villkor angående Klarna Checkout, gå in på följande länk: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/67434/sv_se/checkout 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10
Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.

Vital använder Klarnas betalningstjänst Klarna Betala Direkt. Klarna Betala Direkt uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ är kortbetalning eller direktbetalning via bank. Det kostar inget att använda Klarna Betala Direkt. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. 

Läkarna skriver inte intyg/remiss. Om resultatet visar avvikande värden som läkarna anser kräver uppföljning eller eventuell medicinering kommer de att hänvisa till din ordinarie läkare och vårdcentral.

Läkarna skriver inte ut recept. Om resultatet visar avvikande värden som läkarna anser kräver uppföljning eller eventuell medicinering kommer de att hänvisa till din ordinarie läkare och vårdcentral.

Efter provtagning

Dina provsvar finns tillgängliga i takt med att de blivit analyserade, en del kan redan komma redan inom några timmar, men räkna med 2-3 vardagar innan samtliga svar är färdiga. Tekniska eller logistiska problem utanför vår kontroll kan i vissa fall göra att provsvaren dröjer ytterligare.

När samtliga provsvar har kommit in kommer de att granskas och kommenteras av en läkare, detta kan ta ytterligare 1-2 dagar.

Dina provsvar kommer endast att ses av laboratoriepersonal som utför analysen samt av läkaren som kommenterar dina resultat.

Du får tre notiser på sms:
1. När dina första provsvar har kommit in.
2. När alla dina provsvar är analyserade.
3. När en läkare har kommenterat dina provsvar.

Vid analyser utförda på serum/plasma kan vissa ämnen störa analysen och ge osäkra eller felaktiga provsvar. Detta innebär att provet inte går att analyseras då man inte kan garantera en korrekt analys.

Hemolys innebär att röda blodkroppar spricker och innehållet i blodkroppen läcker ut i serum/plasma. Detta kan störa flertalet analyser. Orsakerna till hemolys är flera, det kan till exempel bero på felaktig provtagning och provhantering. 

Lipemi betyder att ett prov är lipemiskt, det vill säga att fetthalten i blodet är förhöjt och provet kan därför inte analyseras korrekt.

Ikteri betyder att ett prov är ikteriskt, det vill säga att det finns ett överskott av bilirubin i vävnaderna och provet kan därför inte analyseras korrekt.

Om ett värde inte har gått att analysera erbjuder vi en ny provtagning av det aktuella värdet alternativt en återbetalning på det värde som inte gick att analysera.

Efter provtagning skickas ditt blod för analys på ett av våra anslutna laboratorier. I de flesta fall kommer dina resultat inom några vardagar, ibland redan nästa dag. Om du inte har fått alla dina provsvar inom 5 vardagar kan du kontakta kundservice@vital.se

Inför beställning

Alla som är över 18 år, har ett svenskt personnummer och ett BankID kan beställa ett test.

Du kan inte använda dig av BankID med dosa eller BankID med fil.

Så här går det till:

  1. Välj en hälsokontroll
    Välj enkelt en av våra färdiga hälsokontroller och gör din beställning på hemsidan. I samband med att du beställer en hälsokontroll på Vital.se väljer du vilket laboratorium du önskar lämna ditt prov på. På respektive provtagningsställe står det vilket laboratorium de använder sig av. Du kan även beställa enskilda tester. Du hittar alla våra hälsokontroller här.
  2. Besök ett provtagningsställe och ta ditt blodprov
    Du kan sedan gå och ta ditt blodprov när det passar dig. De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid. Du hittar alla våra provtagningsställen här.

 

Beställning och remiss för provtagning registreras på personnummer via Mobilt BankID. Du kan därför endast beställa en hälsokontroll per order och den måste registreras i det personnummer som hälsokontrollen avser. 

Du kan dock köpa ett presentkort som du skickar till en valfri person. Mottagaren bör också ha Mobilt BankID, svenskt personnummer och vara över 18 år för att kunna göra beställning med presentkort.

Man måste först lägga en order med presentkortet här på vital.se för att remiss ska skapas. Mottagaren av presentkort väljer sedan en hälsokontroll från Vitals hemsida och lägger i varukorgen. Presentkortskoden anges under “rabattkod/presentkort” och summan dras av från totalbeloppet.

Därefter anger man sina personuppgifter och remissen skapas elektroniskt i beställarens namn.

Beställaren bör alltså ha svenskt personnummer, BankID och vara över 18 år.

1. Du går in på www.vital.se/halsokontroller 
2. Du väljer önskad hälsokontroll och/eller enskilt test genom att klicka på ”Lägg i varukorg”
3. Du går till varukorgen (högst upp till höger)
4. Du klickar på ”Använd rabattkod/presentkort” och anger koden
5. Fortsätt till kassan och ange alla uppgifter enligt instruktion

Samtliga av Vitals tjänster är momsfria.

Det är upp till enskilda arbetsgivare att bedöma vad de räknar som friskvård. I Epassi kan Vital inte vara med då detta är en momsfri tjänst.

Vital är ingen skattefinansierad tjänst och således gäller inte frikort.

Inför provtagning

Remissen är giltig i 3 månader från att du genomfört köpet på Vital.se. Om du inte gått till laboratorium innan denna tid passerat förfaller köpet och remissen upphör att gälla. 

Vi samarbetar med provtagningsställen dit du går för att ta ditt blodprov. Se alla våra provtagningsställen här: https://vital.se/provtagningsstallen/ 

Blodproven analyseras sedan på laboratorier hos våra samarbetspartners Unilabs, Synlab
och Karolinska Universitetslaboratoriet.

Vi rekommenderar att använda samma laboratorium om du vill jämföra resultat över tid. Du kan besöka olika provtagningsställen men vi rekommenderar att du väljer samma laboratorium (Karolinska, Synlab och Unilabs) då referensvärdena kan skilja sig åt mellan laboratorierna.

Så fort du fått bekräftelse (via e-post) på att din remiss är skapad kan du besöka ett provtagningsställe och ta ditt blodprov, detta sker oftast några minuter efter att du har gjort ditt köp – har du inte fått något mail, kolla gärna i din skräppost så att det inte har hamnat där. Tänk dock på att de flesta prover kräver fasta och tas bäst direkt på morgonen.

Det är olika förberedelser beroende på vilken hälsokontroll eller test du ska göra. Du kan läsa mer om förberedelse inför provtagning här: https://vital.se/provtagning/

Om du önskar ändra provtagningsställe i efterhand, kontakta kundservice på: kundservice@vital.se.

Var god och ange beställningsnummer, och till vilken plats du vill ändra, i mejlet. Du hittar alla våra provtagningsställen här.

Om du har bokat en tid på ett av våra provtagningsställen behöver du kontakta det aktuella provtagningsstället direkt då varje provtagningsställe har ett eget bokningssystem. Vi bokar, eller avbokar, inga tider på vital.se.

Själva blodprovet känns inte mer än ett litet nålstick. Prata med provtagningspersonalen innan provet tas om du känner obehag så hjälper de dig.

Varför Vital?

Din hälsa i dina händer

  • Ger dig kunskap och kontroll över din hälsa

  • Följ dina värden hur de utvecklas över tid

  • Enkla och tydliga resultat inom några dagar

  • Inga väntetider på remiss från läkare för att beställa hälsokontroll/enskilda tester

  • För både privatpersoner och företag

  • Hälsokontroller framtagna av erfarna läkare

  • Läkare granskar alla resultat

  • Vi samarbetar med över 100 ackrediterade lab i Sverige, över 70 i Stockholm

  • Första provsvaren oftast inom några timmar

  • Blodprovet tar bara några minuter

NYCKELTAL

Över

150 000

tester analyserade

Kundnöjdhet

9,2/10

Betyg på Google

4,8 / 5

Gå till varukorgen: : kr