Köpvillkor
Vital.se erbjuder hälsokontroller via blodprov. För att leverera hälsokontrollernas resultat till dig arbetar vi ihop med underleverantörer som ansvarar för provtagning samt analys av blodprovet. Resultatet av dina prover får du sedan presenterade i vår resultatportal.
Vem får använda tjänsten
För att beställa en hälsokontroll behöver du:
- Vara över 18 år
- Ha ett svenskt personnummer
- Ha ett BankID
- Ha ett mobiltelefonnummer
- Ha en e-postadress
Vital förbehåller sig rätten till prisändringar och står inte ansvariga vid tekniska fel orsakade av leverantör av e-handelsplattform eller fel som kan härröras till laboratorium som används för provtagning och analys. Vital reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen.
Konsumentköplagen
Vital följer konsumentköplagens (1990:932) regleringar samt övriga lagar som reglerar konsumenters köp i ett konsumentförhållande.
Kundens integritet
Se vår Integritetspolicy.
Betalning och avgifter
Vital använder Klarnas betalningstjänst Klarna Betala Direkt. Klarna Betala Direkt uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ är kortbetalning eller direktbetalning via bank. Det kostar inget att använda Klarna Betala Direkt. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer.
Klarnas betalningsalternativ
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi betalningsalternativet “Klarna Checkout” där betalningen görs direkt till Klarna.
Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, delbetalning, kortbetalning eller direktbetalning via bank.
För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bland annat garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har.
För fullständiga villkor angående Klarna Checkout, gå in på följande länk:
https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/67434/sv_se/checkout
Har du några ytterligare frågor eller funderingar, är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.
Faktura
Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.
Kortbetalning
Accepterade kort är Visa, Mastercard och American Express. Kortbetalningen sker via en krypterad koppling till Klarnas betalväxel. Med denna betalningsmetod är det möjligt med en alternativ leveransadress.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår integritetspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
Remissens gilitghet
Din remiss är giltig i 3 månader från och med dagen efter beställning. Om du inte gått till laboratorium innan denna tid passerat förfaller köpet och remissen upphör att gälla.
Ångerrätt
Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar.
Ångerfristen löper ut 14 dagar efter beställningsdatum. Vill du utöva ångerrätten ska du skicka epost till kundservice@vital.se.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Verkan av utövad ångerrätt
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för vid köp, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Reklamation
Om du av någon anledning är missnöjd med tjänsten ber vi dig kontakta supporten på kundservice@vital.se. Om proverna förolyckats eller på annat sätt blivit oanvändbara får du ett nytt test i ersättning.
Skyddade personuppgifter
För det fall du som kund har skyddade personuppgifter innebärande att ditt namn och din adress skyddas i folkbokföringsregistret, du har en sekretessmarkering eller fingerade personuppgifter kan du inte använda Vitals tjänster. För Vitals är behandlingen av dina personuppgifter central och vi eftersträvar ett hundraprocentigt skydd av dina personuppgifter. Eftersom våra tjänster innebär att dina personuppgifter behandlas av Vitals personuppgiftsbiträden, så som laboratorier och IT-leverantörer, kommer dina personuppgifter behandlas av dessa för att vi ska kunna utföra tjänsten. Alla våra personuppgiftsbiträden har utfäst sig att behandla dina personuppgifter med sekretess men bara risken att en kund med skyddade personuppgifter kan exponeras för en tredje part, vilken inte ska se dina personuppgifter, gör att vi inte kan erbjuda vår tjänst till dig.
Bolagsadress och kontaktinformation
Vital Labs AB
Sveavägen 59
113 59 Stockholm
Org.nr: 559332-0723
E-post kundtjänst
kundservice@vital.se