Hälsokontroll Total inkluderar 27 värden och är en omfattande hälsokontroll för dig som vill ha en grundlig koll på de viktigaste områdena som påverkar din hälsa.
Provtagning i Landskrona
Vi har för nuvarande samarbete med 1 provtagningsställe i Landskrona dit du kan vända dig för att ta dina prover.
Laboratorietester i Landskrona – utan läkarremiss
Vi har för nuvarande samarbete med ett provtagningsställe i Landskrona dit du kan vända dig för att ta dina prover. I samband med beställning av hälsokontroll och/eller ett enskilt test väljer du vilket laboratorium du önskar lämna ditt prov på. På respektive provtagningsställe står det vilket laboratorium de använder sig av.
De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid.
Inför provtagningen kan det vara bra att ha koll på vilka förberedelser som krävs för just din beställning. Klicka här om du vill komma till information om provtagning.
SYNLAB MACCbilen, Landskrona
Kavallerigatan 4B, Landskrona, Sverige
1. Välj en hälsokontroll
Välj enkelt en av våra färdiga hälsokontroller och/eller enskilda tester och gör din beställning på hemsidan. Din remiss skapas i samband med din beställning.
2. Provtagning
Efter att du har gjort din beställning och valt laboratorium kan du gå och ta ditt blodprov. Våra tester kan tas på många platser runtom i Sverige.
3. Dina resultat
Inom 1-4 vardagar får du dina svar i “Min journal” på Vital.se, med förklaring om vad just dina värden betyder och om de ligger inom referensvärden.
Våra mest populära hälsokontroller
Hälsokontroll Total Plus ger dig en bred bild av din hälsa och inkluderar 35 värden som tillsammans bildar en omfattande nulägesanalys av de viktigaste värdena i din kropp.
Tydlig resultatrapport
Vi tröttar inte ut dig med svårbegripliga rapporter. Vitals resultatrapport är lätt att förstå och ger dig en tydlig bild av resultaten.
Du kan enkelt se om dina värden ligger inom referensvärdena och hur de förändras över tid.
Du får mycket information om vad de olika värdena betyder och hur du kan påverka dem.
Resultatet kommenteras av läkare som ger dig rekommendation på eventuella åtgärder.
Vital är en del av vårdkoncernen Meliva AB
Vitals hälsokontroller är förebyggande och ger inget direkt svar på om du är frisk eller sjuk. Om ett provsvar visar sig vara utanför referensvärde kan du bli rekommenderad av våra läkare att kontakta din ordinarie vårdcentral för vidare utredning.
Om du bor i Stockholm, Uppsala eller Göteborg kan du vända dig till någon av Melivas vårdcentraler. Om du är i behov av receptförnyelse eller digital lättakut kan du vända dig till Melivas digitala klinik. Klicka här för att läsa mer.
Vanliga frågor och svar
Efter provtagning
Dina provsvar finns tillgängliga i takt med att de blivit analyserade, en del kan redan komma redan inom några timmar, men räkna med 2-3 vardagar innan samtliga svar är färdiga. Tekniska eller logistiska problem utanför vår kontroll kan i vissa fall göra att provsvaren dröjer ytterligare.
När samtliga provsvar har kommit in kommer de att granskas och kommenteras av en läkare, detta kan ta ytterligare 1-2 dagar.
Dina provsvar kommer endast att ses av laboratoriepersonal som utför analysen samt av läkaren som kommenterar dina resultat.
Du får tre notiser på sms:
1. När dina första provsvar har kommit in.
2. När alla dina provsvar är analyserade.
3. När en läkare har kommenterat dina provsvar.
Vid analyser utförda på serum/plasma kan vissa ämnen störa analysen och ge osäkra eller felaktiga provsvar. Detta innebär att provet inte går att analyseras då man inte kan garantera en korrekt analys.
Hemolys innebär att röda blodkroppar spricker och innehållet i blodkroppen läcker ut i serum/plasma. Detta kan störa flertalet analyser. Orsakerna till hemolys är flera, det kan till exempel bero på felaktig provtagning och provhantering.
Lipemi betyder att ett prov är lipemiskt, det vill säga att fetthalten i blodet är förhöjt och provet kan därför inte analyseras korrekt.
Ikteri betyder att ett prov är ikteriskt, det vill säga att det finns ett överskott av bilirubin i vävnaderna och provet kan därför inte analyseras korrekt.
Efter provtagning skickas ditt blod för analys på ett av våra anslutna laboratorier. I de flesta fall kommer dina resultat inom några vardagar, ibland redan nästa dag. Om du inte har fått alla dina provsvar inom 5 vardagar kan du kontakta kundservice@vital.se
Inför beställning
Alla som är över 18 år, har ett svenskt personnummer och ett BankID kan beställa ett test.
Du kan inte använda dig av BankID med dosa eller BankID med fil.
Så här går det till:
- Välj en hälsokontroll
Välj enkelt en av våra färdiga hälsokontroller eller enskilda tester och gör din beställning på hemsidan. I samband med att du beställer väljer du vilket provtagningsställe du önskar lämna ditt prov på. - Besök ett provtagningsställe och ta ditt blodprov
Du kan sedan gå och ta ditt blodprov när det passar dig. De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid.
Beställning och remiss för provtagning registreras på personnummer via Mobilt BankID. Du kan därför endast beställa en hälsokontroll per order och den måste registreras i det personnummer som hälsokontrollen avser.
Du kan dock köpa ett presentkort som du skickar till en valfri person. Mottagaren bör också ha Mobilt BankID, svenskt personnummer och vara över 18 år för att kunna göra beställning med presentkort.
Man måste först lägga en order med presentkortet här på vital.se för att remiss ska skapas. Mottagaren av presentkort väljer sedan en hälsokontroll från Vitals hemsida och lägger i varukorgen. Presentkortskoden anges under “rabattkod/presentkort” och summan dras av från totalbeloppet.
Därefter anger man sina personuppgifter och remissen skapas elektroniskt i beställarens namn.
Beställaren bör alltså ha svenskt personnummer, BankID och vara över 18 år.
1. Du går in på www.vital.se/halsokontroller
2. Du väljer önskad hälsokontroll och/eller enskilt test genom att klicka på ”Lägg i varukorg”
3. Du går till varukorgen (högst upp till höger)
4. Du klickar på ”Använd rabattkod/presentkort” och anger koden
5. Fortsätt till kassan och ange alla uppgifter enligt instruktion
Samtliga av Vitals tjänster är momsfria.
Det är upp till enskilda arbetsgivare att bedöma vad de räknar som friskvård. I Epassi kan Vital inte vara med då detta är en momsfri tjänst.
Vital är ingen skattefinansierad tjänst och således gäller inte frikort.