Hälsokontroll Total inkluderar 27 värden och är en omfattande hälsokontroll för dig som vill ha en grundlig koll på de viktigaste områdena som påverkar din hälsa.
Provtagning i Kävlinge
Vi har för nuvarande samarbete med 1 provtagningsställe i Kävlinge dit du kan vända dig för att ta dina prover.
Laboratorietester i Stockholm – utan läkarremiss
Vi har för nuvarande samarbete med ett provtagningsställe i Kävlinge dit du kan vända dig för att ta dina prover. I samband med beställning av hälsokontroll och/eller ett enskilt test väljer du vilket laboratorium du önskar lämna ditt prov på. På respektive provtagningsställe står det vilket laboratorium de använder sig av.
De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid.
Inför provtagningen kan det vara bra att ha koll på vilka förberedelser som krävs för just din beställning. Klicka här om du vill komma till information om provtagning.
SYNLAB MACCbilen, Kävlinge
Köpmansgatan 1, Kävlinge, Sverige
1. Välj en hälsokontroll
Välj enkelt en av våra färdiga hälsokontroller och/eller enskilda tester och gör din beställning på hemsidan. Din remiss skapas i samband med din beställning.
2. Provtagning
Efter att du har gjort din beställning och valt laboratorium kan du gå och ta ditt blodprov. Våra tester kan tas på många platser runtom i Sverige.
3. Dina resultat
Inom 1-4 vardagar får du dina svar i “Min journal” på Vital.se, med förklaring om vad just dina värden betyder och om de ligger inom referensvärden.
Våra mest populära hälsokontroller
Hälsokontroll Total Plus ger dig en bred bild av din hälsa och inkluderar 35 värden som tillsammans bildar en omfattande nulägesanalys av de viktigaste värdena i din kropp.
Tydlig resultatrapport
Vi tröttar inte ut dig med svårbegripliga rapporter. Vitals resultatrapport är lätt att förstå och ger dig en tydlig bild av resultaten.
Du kan enkelt se om dina värden ligger inom referensvärdena och hur de förändras över tid.
Du får mycket information om vad de olika värdena betyder och hur du kan påverka dem.
Resultatet kommenteras av läkare som ger dig rekommendation på eventuella åtgärder.
Vital är en del av vårdkoncernen Meliva AB
Vitals hälsokontroller är förebyggande och ger inget direkt svar på om du är frisk eller sjuk. Om ett provsvar visar sig vara utanför referensvärde kan du bli rekommenderad av våra läkare att kontakta din ordinarie vårdcentral för vidare utredning.
Om du bor i Stockholm, Uppsala eller Göteborg kan du vända dig till någon av Melivas vårdcentraler. Om du är i behov av receptförnyelse eller digital lättakut kan du vända dig till Melivas digitala klinik. Klicka här för att läsa mer.
Vanliga frågor och svar
Inför beställning
Alla som är över 18 år, har ett svenskt personnummer och ett BankID kan beställa ett test.
Du kan inte använda dig av BankID med dosa eller BankID med fil.
Så här går det till:
- Välj en hälsokontroll
Välj enkelt en av våra färdiga hälsokontroller eller enskilda tester och gör din beställning på hemsidan. I samband med att du beställer väljer du vilket provtagningsställe du önskar lämna ditt prov på. - Besök ett provtagningsställe och ta ditt blodprov
Du kan sedan gå och ta ditt blodprov när det passar dig. De flesta av våra provtagningsställen erbjuder drop-in, men i vissa fall kan du behöva kontakta dem för att boka tid.
Beställning och remiss för provtagning registreras på personnummer via Mobilt BankID. Du kan därför endast beställa en hälsokontroll per order och den måste registreras i det personnummer som hälsokontrollen avser.
Du kan dock köpa ett presentkort som du skickar till en valfri person. Mottagaren bör också ha Mobilt BankID, svenskt personnummer och vara över 18 år för att kunna göra beställning med presentkort.
Man måste först lägga en order med presentkortet här på vital.se för att remiss ska skapas. Mottagaren av presentkort väljer sedan en hälsokontroll från Vitals hemsida och lägger i varukorgen. Presentkortskoden anges under “rabattkod/presentkort” och summan dras av från totalbeloppet.
Därefter anger man sina personuppgifter och remissen skapas elektroniskt i beställarens namn.
Beställaren bör alltså ha svenskt personnummer, BankID och vara över 18 år.
1. Du går in på www.vital.se/halsokontroller
2. Du väljer önskad hälsokontroll och/eller enskilt test genom att klicka på ”Lägg i varukorg”
3. Du går till varukorgen (högst upp till höger)
4. Du klickar på ”Använd rabattkod/presentkort” och anger koden
5. Fortsätt till kassan och ange alla uppgifter enligt instruktion
Samtliga av Vitals tjänster är momsfria.
Det är upp till enskilda arbetsgivare att bedöma vad de räknar som friskvård. I Epassi kan Vital inte vara med då detta är en momsfri tjänst.
Vital är ingen skattefinansierad tjänst och således gäller inte frikort.
Inför provtagning
Remissen är giltig i 3 månader från att du genomfört köpet på Vital.se. Om du inte gått till laboratorium innan denna tid passerat förfaller köpet och remissen upphör att gälla.
Vi samarbetar med provtagningsställen dit du går för att ta ditt blodprov. Se alla våra provtagningsställen här: https://vital.se/provtagningsstallen/
Blodproven analyseras sedan på laboratorier hos våra samarbetspartners Unilabs, Synlab
och Karolinska Universitetslaboratoriet.
Vi rekommenderar att använda samma laboratorium om du vill jämföra resultat över tid. Du kan besöka olika provtagningsställen men vi rekommenderar att du väljer samma laboratorium (Karolinska, Synlab och Unilabs) då referensvärdena kan skilja sig åt mellan laboratorierna.
Så fort du fått bekräftelse (via e-post) på att din remiss är skapad kan du besöka ett provtagningsställe och ta ditt blodprov, detta sker oftast några minuter efter att du har gjort ditt köp – har du inte fått något mail, kolla gärna i din skräppost så att det inte har hamnat där. Tänk dock på att de flesta prover kräver fasta och tas bäst direkt på morgonen.
Det är olika förberedelser beroende på vilken hälsokontroll eller test du ska göra. Du kan läsa mer om förberedelse inför provtagning här: https://vital.se/provtagning/
Om du önskar ändra provtagningsställe i efterhand, kontakta kundservice på: kundservice@vital.se.
Var god och ange beställningsnummer, och till vilken plats du vill ändra, i mejlet. Du hittar alla våra provtagningsställen här.
Om du har bokat en tid på ett av våra provtagningsställen behöver du kontakta det aktuella provtagningsstället direkt då varje provtagningsställe har ett eget bokningssystem. Vi bokar, eller avbokar, inga tider på vital.se.
Själva blodprovet känns inte mer än ett litet nålstick. Prata med provtagningspersonalen innan provet tas om du känner obehag så hjälper de dig.